Aktivity pro třídnické hodiny
Abeceda (seznamovací hra)
Čas: 10 minut
Cílová skupina: II. stupeň ZŠ
Pomůcky: papír
Instrukce: Každý napíše své jméno tiskacími písmeny pod sebe a ke každému písmenu pak napíše nějakou svoji kladnou vlastnost, dovednost nebo výjimečnost…
Příklad:
J jednající rychle I inteligentní T tvořivá K kamarádská A atraktivní
Ruce (závěrečná hra)
Čas: 30 minut
Cílová skupina: I., II. stupeň ZŠ
Pomůcky: papír, psací potřaby
Instrukce: Každý žák obkreslí na papír A4 svou pravou a levou dlaň umístěné vedle sebe. Do každé dlaně žáci napíší, co je napadá k dané dvojotázce. Pro jednu hru použijeme vždy jednu dvojotázku. Výsledek může sloužit jen pro žáka anebo můžeme v případě dobrovolnosti přečíst před ostatními. Učitel může jít jako příklad a své ruce přečíst jako první. Pokud vezmou žáci aktivity vážně, mohou zaznamenat velmi intimní pocity – je třeba respektovat a ne vždy trvat na vysvětlování.
Možná témata:
Co od lidí dostávám/ Co lidem dávám
Jaký jsem/ Jaký bych chtěl být
Co mi od lidí chybí/ Co lidem dlužím
Co se mi na mě líbí/ Co se mi na mně nelíbí
Jak se vidím/ Jak mě můžou vidět jiní lidé
Co od sebe očekávám já/ Co ode mě očekávají jiní lidé
Co sám chci/ Co nechci, ale musím
Pyramida hodnot
Čas: 45 minut
Cílová skupina: I., II. stupeň ZŠ
Pomůcky: papír, psací potřeby
Instrukce: Žáci si vytvářejí svoji vlastní pyramidu hodnot. Poté si vytvoří pyramidu hodnot ve dvojici. Nakonec je třída rozdělena na dvě skupiny a každá skupina má za úkol vytvořit společnou pyramidu (dá se rozdělit i nejdříve na čtyři skupiny a pak teprve na dvě). Jednotlivé skupiny své pyramidy prezentují. Jakmile je hotová probereme jednotlivé hodnoty, které se často opakují. Debata o hodnotách. Uvědomění si, co je v mém životě důležité a hraje podstatnou roli. Bez čeho se neobejdu a naopak uvědomění toho, bez čeho se skutečně obejdu. Komunikace, domluva, týmová spolupráce, prosazené mého zájmu.