Sociální pedagog
Sociální pedagog
Mgr. Tereza Strmisková, strmiskova@zssirotkova.cz
Sociální pedagog ve spolupráci s výchovným poradcem a metodiky prevence pomáhá předcházet sociálně patologickým jevům ve třídních i školních kolektivech. Konkrétní úlohou sociálního pedagoga v ZŠ Sirotkova je
- spolupracovat s třídními učiteli při přípravě náplně pro třídnické hodiny
- zjišťovat klima ve třídách a ve spolupráci s třídním učitelem pracovat na zlepšení klimatu ve třídě
- pomoci při organizaci adaptačních a zážitkových akcí
V rámci třídnických hodin se zaměřuje na osobnostně-sociální rozvoj žáků. Především se jedná o následující témata:
- mezilidských vztahů,
- komunikace,
- sebepoznání a sebepojetí,
- hodnoty, postoje,
- řešení problémů (připravit žáky na efektivní zvládání reálných situací).
Metody, které využíváme, jsou vybírány dle cíle, kterého chceme v hodině dosáhnout za účelem podnícení žákovy aktivity. Při práci preferujeme debatu s žákem před okamžitým udílením rad a doporučení. Podle toho, co chceme rozvíjet, uplatňujeme v třídnických hodinách následující metody:
– zážitková pedagogika,
– dramatická výchova (hraní rolí, živé obrazy, pantomima),
– diskuse,
– skupinová práce,
– hry
– aktivizující metody,
– zkušenostní metody,
– modelové situace,
– pantomim a živých obrazů,
– kreslících metod,
– rolových a situačních her.
Obvyklá struktura třídnické hodiny vypadá následovně:
– aktivační hra (ledolamka) = Jednoduché, kratší, zábavné hry, které se hrají na začátku a jejichž cílem je uvolnit napětí účastníků jinými slovy „prolomit ledy“, rozehřát a naladit na společnou práci.
– hlavní aktivita tematicky zaměřená,
– reflexe toho, co proběhlo v třídnické hodině
Příklady aktivit pro třídnické hodiny
Díky reflexi si žáci z prožitých aktivit odnášejí obohacenou (vědomě zpracovanou) zkušenost uplatnitelnou v dalším učení a v životě. Učitel má během reflexe provázející roli, tj. klade otázky a nehodnotí.
Největší důraz při práci sociálního pedagoga je kladen na zlepšování vztahů mezi žáky v rámci tříd i celé školy.